Voor de werving van personeel heb je volop aandacht. En als het gaat om nieuwe functies die door groei ontstaan is dat onvermijdelijk. Maar waar de meeste ondernemers geen aandacht aan besteden is het behoud van werknemers.
Door medewerkers langer aan je te verbinden kun je massa’s geld besparen, want de kosten voor het vervangen van een medewerker zijn hoog:
- Het adverteren en tijd besteden aan het opstellen van een vacature, selecteren, screenen en het voeren van gesprekken.
- De eerste paar weken waarin een nieuwe medewerker beperkt productief is en er voor het inwerken veel beroep door hem of haar wordt gedaan op collega’s.
- Op functies die veel specialistische kennis vereisen of in het geval jij je processen niet goed hebt beschreven kan het een jaar kosten voordat de nieuwe medewerker het niveau haalt van degene die is vertrokken.
- Zien vertrekken, doet vertrekken. Ofwel, door het vertrek van een collega stellen medewerkers zich onwillekeurig de vraag of het bij jou wel zo leuk werken is en of het gras elders ook voor hen niet groener is.
Voor het behoud van medewerkers voer je behoudinterviews. Daarover vind je hier meer informatie.
Daarnaast zul je, om medewerkers nieuwe uitdagingen te geven of groeimogelijkheid te bieden, creatief te werk moeten gaan. Promotie is in een klein bedrijf immers niet altijd makkelijk te realiseren.
Dat kan door bijvoorbeeld door job shadowing. Dat betekent dat medewerkers bij elkaar in de keuken kijken en daardoor geïnspireerd raken om het eigen werk anders aan te pakken dan wel ideeën hebben om het werk van de ander te optimaliseren.
Je kunt medewerkers ook betrekken in innovatie. Laat ze kennis opdoen over trends en ontwikkelingen, al dan niet direct gerelateerd aan jouw product of dienst, zoals circulair werken, de toepassing van artificial intelligence in jouw bedrijf of bijvoorbeeld augmented reality.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.