Je wordt niet behandeld voor osteoporose als daar geen diagnose voor is gesteld. Je geeft de garage ook geen opdracht de olie te vervangen van je elektrische auto. Logisch.
Toch gebeurt iets soortgelijks bij veel bedrijven wel: bij het uitbesteden van marketing.
De marketingwereld is versplinterd. Het is een utopie te denken dat je iemand kunt aannemen die van alle markten thuis is. Maar als je je marketing wilt uitbesteden loop je tegen hetzelfde probleem aan.
Het merendeel van de bureaus dat jou onvermoeid benadert via social media of email beslaat slechts een smal deel van het spectrum: het bouwen van een website of bijvoorbeeld het creëren van leads met SEO.
Marketing kent een breed werkveld: het is verkoopbevorderend, en dat gaat verder dan het aantrekken van potentiële klanten. Daar hoort ook marktonderzoek en merkpositionering bij. En dus ook bijvoorbeeld de organisatie van relatiegeschenken, loyaliteitsprogramma’s en het verbeteren van touchpoints om een positieve perceptie van je bedrijf of merk te bevorderen.
Om die rol goed te kunnen uitoefenen moet marketing op de hoogte zijn van je bedrijfsstrategie: van de algemene doelstellingen van je bedrijf zoals groei in omzet, maar ook het gewenste klantprofiel, de waarde-elementen van je product en de gewenste identiteit. Zonder die afstemming kunnen marketinginspanningen hun doel missen.
Dus stel jezelf twee vragen:
- Voorziet mijn marketing in alle aspecten van het brede verkoopbevorderende werkveld?
- Werken mijn interne en externe marketingmedewerkers in lijn met mijn bedrijfsstrategie?
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.