Zit jouw klant wel op iets nieuws te wachten?

Louise Knegtel
23 juni 2017 in Klantgerichtheid, Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

 Zit jouw klant wel op iets nieuws te wachten

Ben jij in eerste instantie blij met een nieuwe office-versie? Ben je blij verrast als jouw favoriete merk uit de schappen is verdwenen? Of als je als vaste bezoeker van een website opeens met een totaal nieuwe bestelprocedure wordt geconfronteerd?

We zijn allemaal gewoontedieren. Jouw klant ook. Dat maakt dat je bij een wijziging of de introductie van een nieuw product daar maar liever rekening mee houdt. Want voordat je het weet wordt je nieuwe verbeterde versie door je klant afgeserveerd.

Weerstand tegen verandering zit ingebakken

Het grootste deel van de beslissingen neem je volledig automatisch, zonder er bewust bij na te denken. Zo reageer je ook onbewust op veranderingen.

Bij een verandering in omstandigheden creëren je hersenen direct een gevoel van onzekerheid, en dat is iets dat je wilt vermijden.

Een verandering, ook al is die ten goede zal dan ook altijd in eerste instantie worden afgewezen. Pas als je bewuste denken zich ermee heeft bemoeid – en die volgt altijd later – kun je de verandering relativeren, en omarmen.

Om de kans dat jouw klant de wijziging in je product of dienst accepteert moet je hem dan ook ‘helpen’:

 

  • Voer bij voorkeur geen radicale wijzigingen in je product of dienst door, maar neem daarin kleine stapjes. Om dat mogelijk te maken kun je Kaizen invoeren.
  • Begeleid een ingewikkelde verandering met een glasheldere introductie. Dat kan een video zijn, een online training of bijvoorbeeld een gadget met een introductie die je vooraf per gewone post verstuurt.
  • Als er organisatorische veranderingen nodig zijn om je verbeterde versie te kunnen invoeren, begeleid je daar je klant bij. Zo kun je trainingen verzorgen voor het personeel dat het product of de dienst gebruikt.
  • Zorg dat helder is dat de voordelen van je nieuwe product of dienst veel groter zijn dan de inzet die je klant moet plegen om het te leren kennen.
  • Houd er rekening mee dat een klant pas na 7 keer kopen een nieuw product heeft omarmd. Tot die tijd moet je in beeld blijven, bijvoorbeeld via e-mail of remarketing.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen