Het hele jaar ben je druk met de waan van de dag. Je wordt opgeslokt door zaken die niet kunnen wachten.
Maar in de zomerperiode is er tijd voor andere dingen. In plaats van met urgente zaken, kun je je nu bezig houden met wat belangrijk is. Het zijn de dingen die blijven liggen en aan je kunnen knagen:
1. Verbeteringen in je product of dienst
Irriteer je je regelmatig aan kleine foutjes in een handleiding, verpakking of beschrijving? Wil je instructiefilmpjes maken of een servicekanaal inrichten op social media? Nu is het er de tijd voor.
2. De strategie van je bedrijf
Je strategie heeft onderhoud nodig of, als jouw strategie niet expliciet genoeg is, kun je deze aanscherpen of zelfs helemaal vanaf nul opstellen.
3. Het vastleggen en verbeteren van processen
Als processen zijn beschreven en dus ook overdraagbaar zijn, gaat je kwaliteit omhoog. Er worden immers geen stappen meer half uitgevoerd of overgeslagen. Daarnaast wordt een inwerkprogramma opeens een stuk makkelijker.
4. Werken aan je website
Veel ondernemers zien weken achtereen niet hun eigen website, ook al ontvangen ze daar meer klanten dan in hun fysieke omgeving. Neem daarom de tijd om je website te bezoeken alsof je een klant bent en zet direct acties uit om verbeteringen door te voeren.
5. Touchpoints verbeteren
Touchpoints zijn betekenisvolle contactmomenten met een klant. Dat kan bijvoorbeeld het versturen van een offerte zijn, een bezoek van een klant aan je kantoor of een servicevraag. Doorloop die contactmomenten en kijk waar je een betere ervaring kunt realiseren.
6. Taken en verantwoordelijkheden vastleggen
Door van al je medewerkers te beschrijven wat hun functie is en welke taken , bevoegdheden en verantwoordelijkheden daarbij horen geef je mensen duidelijkheid. Jij kunt ze vervolgens in functioneringsgesprekken daarop gericht beoordelen.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.