Vragen stellen

Jan Frens
1 december 2020 in Leiderschap, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling, Sales - Leestijd 1 minuut

 

In contact met anderen wil je graag over jezelf vertellen. En als er ergens een oplossing voor moet worden bedacht houd je jouw mening niet voor je. Dat is allemaal heel menselijk, maar niet heel productief.

 

Vragen stellen is dat wel. Het is een krachtig middel om veel voor elkaar te krijgen, zowel voor jezelf als je bedrijf.

Het vergt enige oefening als je gewend bent veel te ‘zenden’, maar als ontvanger bereik je meer:

 

  • Je neemt betere beslissingen

Je bent niet dom als je vragen stelt. Integendeel. Door anderen om hun mening of ideeën te vragen verbreed je je perspectief.

Iedereen heeft per definitie een kokervisie. Zo kunnen anderen trends en ontwikkelingen opmerken waar jij je niet bewust van bent. Daarom moet je actief vragen.

Met het breedbeeldperspectief dat anderen jou vervolgens verschaffen kun je betere strategische beslissingen nemen.

 

  • Je relaties worden beter

Door vragen te stellen, zelfs als je denkt het antwoord al te weten leer je veel over de ander.

Je geeft bovendien aan dat je de mening, gevoelens of informatie van de andere op waarde schat en daardoor voelt de ander zich gekend. Goed luisteren is dan uiteraard wel belangrijk.

 

  • Je haalt meer resultaat uit belangrijke gesprekken

Door, vooraf voorbereide, vragen te stellen kun je richting geven aan een gesprek. Je kunt de aspecten die voor jou belangrijk zijn onder de aandacht brengen.

 

  • Je ontwikkelt kwalitatief beter personeel

Door bij vragen van medewerkers een wedervraag te stellen (‘hoe zou jij dit oplossen?’) in plaats van direct een antwoord te geven op een vraag, geef je ze verantwoordelijkheid en leer je ze nadenken. Daardoor ontwikkelen ze zich.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling, Sales

Gerelateerde artikelen