Hoe vaak vier jij een feestje met je personeel? En waarom?
Een goed feest is een beetje vervreemdend. Je stapt even uit de dagelijkse werkelijkheid en daardoor wordt het doel van het feest verankerd in het geheugen. Des te belangrijker waarom je feest viert in je bedrijf.
Als je dat alleen doet met kerst of als er iemand weggaat, mis je een krachtig middel om medewerkers aan je te binden.
Zo’n feestje hoeft helemaal niet groots te zijn. Het kan tussen de bedrijven door, met taart, of een toespraak en een cadeautje voor iedereen. Als je het maar verbindt aan het doel van je bedrijf: waarom je bedrijf bestaat, wat jullie willen bereiken en voor wie het waarde creëert.
Als je alleen feest viert als er een grote order is binnengehaald communiceer je dat je bedrijf bestaat om omzet en winst te maken. Dat is een middel en zou geen doel moeten zijn. De hoogte van jouw dividend is niet interessant.
Vier dus inzet. Vier moeite die is getroost, ook als een project is mislukt. Vier een tevreden klant, een buitengewone prestatie, een verbeterde versie of een afnemend aantal klachten. En als je toch een grote order wilt vieren, vertel er dan bij wat die order mogelijk maakt in je bedrijf. Vier het doel.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.