Dit artikel gaat over bedrijfsethiek. Dat is misschien lang niet zo interessant als innovatie, sales of marketing, maar laat je daardoor niet weerhouden:
Bedrijfsethiek. Moet je daar wat mee?
Ja, want in een supertransparante wereld word je voor onethisch gedrag via social media direct afgestraft.
Ja, omdat we door globalisering en een multiculturele samenleving te maken hebben met culturele verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Als daar geen duidelijkheid over is, kan dat tot problemen leiden.
En ja, want klanten zijn zich steeds bewuster van ethische kwesties en zullen zo nodig hun koopkracht gebruiken om jou te beïnvloeden.
En wat moet je daar dan mee?
Het is niet ingewikkeld. Je legt in een ethische code vast wat jullie als ethisch gedrag beschouwen. Bedenk daarbij dat ethisch gedrag van een persoon en van jouw bedrijf niet per se hetzelfde zijn.
Zo is het voor een particulier heel gewoon om ransomware af te kopen, maar dat is het niet voor een bedrijf.
Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf de inhoud van jullie ethische code kent. Zorg ook voor een cultuur waarin onethisch gedrag gemeld kan worden zonder angst voor vergelding en wees open over de bedrijfsvoering en besluitvormingsprocessen. Zo kan iedereen in je bedrijf ‘meekijken’ met het gezamenlijke gedrag.
Het levert je een goede reputatie op en vertrouwen van medewerkers, leveranciers en klanten. Dat kan een strategisch voordeel zijn en de prestaties van je bedrijf verbeteren.
Het kost 20 jaar om een reputatie op te bouwen
en 5 minuten om het te ruïneren.
Als je daarover nadenkt, ga je dingen anders doen.Warren Buffet
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.