Een klantvriendelijke cultuur in je bedrijf is lastig te organiseren. Je vormt met je werknemers een groep, de klant is per definitie buitenstaander en helaas ligt het in de menselijke aard om niet van buitenstaanders te houden.
Maar er is een manier.
Als jij chagrijnig bent dan voelt je partner dat haarfijn aan. Zo werkt het welbevinden van jouw medewerkers door in klantcontact. Zorg daarom voor tevreden medewerkers en gedraag je net zo voorkomend als jij wilt dat zij zich gedragen:
- Zorg voor ze
Zorg voor een all-in gratis lunch, waar iedereen van kan genieten. Dus ook voor de vega, vegan, halal of koosjer eters en collega’s met bijvoorbeeld gluten- of lactoseintoleranties.
Maak er beleid van om nieuwe medewerkers te vragen naar hun gewenste aanspreekvorm en wen eraan dat je soms mensen met hen moet aanspreken.
Geef je medewerkers de mogelijkheid om voor de hunnen te zorgen als dat nodig is. Doe niet moeilijk als een kind ziek van school moet worden gehaald of een ouder acute zorg nodig heeft.
- Geef ze vrijheid
Laat ze vrij in het indelen van hun dag en hun werk. Reken ze niet af op hun aanwezigheid maar op hun prestaties. Daarvoor geef je ze doelen.
Geef ze ook de vrijheid om hun eigen werkplek in te richten, of dat nu een gesponsorde thuiswerkplek is of bij jou op kantoor. .
- Geef ze aandacht
Vergeet niet je medewerkers individuele aandacht te geven. Dat gaat verder dan een werkoverleg. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van hun privésituatie en help ze zo nodig.
Aandacht gaat ook over opleidingsmogelijkheden, carrièreperspectief en feedback.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.