Slecht nieuws gaat onder het tapijt

Jan Frens
6 oktober 2020 in Leiderschap, Organisatie, Personeel - Leestijd 0.5 minuut

 

Al jong leer je dat mensen niet op slecht nieuws zitten te wachten. Dat je met je moddervoeten door het huis hebt gelopen ga je je moeder niet met plezier vertellen. Je vreest het ergste.

 

Dat dat bij volwassenen niet veel anders werkt is minder bekend.

 

Je kunt niet als vanzelfsprekend aannemen dat jouw medewerkers hun fouten aan jou als leider opbiechten. Dat betekent dat klachten van ontevreden klanten, boekhoudfouten of andere misstanden jou niet vanzelf bereiken.

 

De oorzaak daarvan is dat het lastig is om een negatieve reactie op slecht nieuws in te slikken en met een blij gezicht te verwelkomen. Waarschijnlijk lukt dat jou als leider ook niet best. Je medewerkers vrezen net zozeer ‘straf’ van jou als een kind dat doet van zijn moeder.

 

Daardoor wordt er in bedrijven veel onder het vloerkleed geschoven. Dat kan jou ernstig schaden.

 

Je kunt dat voorkomen door dit fenomeen in je bedrijf bespreekbaar te maken. Vraag je medewerkers expliciet slecht nieuws wél te vertellen omdat dat in het belang is van iedereen. En beloof je best te doen slecht nieuws nooit af te straffen.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen