Hoeveel risico neemt jouw personeel?

Jan Frens
12 mei 2017 in Leiderschap, Organisatie, Personeel, Strategie - Leestijd 1,5 minuten

Hoeveel risico's neemt jouw personeel

Is je bedrijf de groeistuipen voorbij en in rustiger vaarwater gekomen? Loopt alles op rolletjes? Dan is het tijd om het nemen van risico’s te delegeren.

Als je innovatief wilt blijven en wilt voorkomen dat je bedrijf in slaap sukkelt, schakel je je medewerkers in. Jij blijft natuurlijk ook niet stilzitten, maar groei en het nemen van risico’s vinden plaats op verschillende niveaus.

Welke risico’s delegeer je

Natuurlijk laat je je medewerkers niet de koers van je bedrijf bepalen. Overnames, strategische partnerships, expansie naar het buitenland: dat zijn risico’s die aan jou zijn voorbehouden en voor anderen verboden terrein.

Maar waarom zou jouw personeel niet kunnen experimenteren met een verandering in werkprocessen? En een aanpassing in een ICT systeem hoeft toch niet door jou te worden bedacht?

Door je medewerkers in te schakelen in het nemen van risico’s bevorder je de groei van je bedrijf, het vergroot je je concurrentiekracht en het zorgt voor betrokken en enthousiaste medewerkers.

Hoe krijg je ze zover?

Voor jou als ondernemer is het nemen van risico’s onlosmakelijk met je persoonlijkheid verbonden. Dat geldt niet voor werknemers. Die zijn per definitie risicomijdend.

Je kunt dan ook beginnen met het enthousiasmeren van het zelfstandig aanbrengen van kleine verbeteringen in die dingen waar personeel zich aan ergert.

Als ze toe zijn aan het grotere werk geef je kaders wat er zonder jouw inmenging kan worden doorgevoerd en wanneer jij erbij betrokken moet worden. Bovendien kunnen sommige risico’s niet zonder ‘back-upplan’.

Dat gaat fout!

Ja, dat gaat ook fout, en dat vindt niemand leuk. Jij niet en je personeel niet. Daarom zul je ook mislukkingen belangrijk moeten maken. Daarvan kan worden geleerd.

Bovendien is één ding zeker. Als er geen risico wordt genomen kom je tot stilstand. En dat kost pas écht geld.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Personeel, Strategie

Gerelateerde artikelen