Prijstransparantie, gruwel of goud?

Jan Frens
20 juli 2020 in Klantgerichtheid, Strategie - Leestijd 0.5 minuut

 

Het idee van transparantie – en met name prijstransparantie – leidt bij veel ondernemers tot weerzin.

 

Je kunt denken dat je concurrentiegevoelige informatie weggeeft of dat je klant met jouw informatie aan de haal gaat. Je vermoedt dat het confronterend is omdat je te veel, of misschien juist te weinig voor je product of dienst vraagt.

 

Waarom zou je dan, als je klant er niet eens om vraagt?

 

  • Langere klantrelaties
    Als jouw klant denkt dat hij ergens anders goedkoper uit is kan hij zomaar vertrekken. Als jij daarentegen duidelijk maakt hoe jouw prijs is opgebouwd en welke services daarin zijn verdisconteerd kan je klant een juist vergelijk maken.

 

  • Vertrouwen
    Als jij durft te vertellen hoe jouw prijs is opgebouwd heb je kennelijk niets te verbergen. Het klopt en dat geeft de klant vertrouwen. Hij voelt zich dan minder snel geroepen om met je in onderhandeling te gaan.

 

  • Flexibiliteit
    Heb je alle ins en outs van je dienst genoemd en er een prijs aan gehangen? Dan kun je je klant gemakkelijk meerwerk doorbelasten zonder daar een discussie over te krijgen.

 

  • Een zuivere positie
    Als jij er op toeziet dat het aantal uur dat je aan een bepaalde activiteit besteedt nog wel klopt, word je niet onderbetaald en bewaak je je concurrentiepositie.

 

  • Een beter product of dienst
    Een bijkomend voordeel is dat je moet nadenken hoe je je uren besteedt en dat je de bijbehorende kwaliteit moet waarmaken. Dat heeft een stimulerend effect op de kwaliteit van je product of dienst.

 

Een dergelijke stap vergt moed en een gedegen voorbereiding. Het levert je stabiliteit en weerbaarheid op.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Strategie

Gerelateerde artikelen