Strategische keuzes neem je niet op buikgevoel. Daar hangt teveel vanaf. Je weegt ze af.
Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk kun je lang rond blijven lopen met ideeën. Je bent niet zeker van je zaak.
Strategische keuzes hebben per definitie veel impact. Je kunt keuzes niet los van elkaar zien en er spelen veel factoren mee in de afweging.
Daar kan je brein niet mee overweg.
De complexiteit van een strategische keuze
Stel dat je in een strategisch vraagstuk drie opties hebt. Om te beoordelen welke optie het beste is heb je verschillende criteria, bijvoorbeeld:
- Of het goed is voor je omzet,
- goed is voor je klanten en
- voor de waarde van je bedrijf.
- Of het bijdraagt aan een hoger doel en
- welke investering ermee is gemoeid.
Die criteria vind je niet allemaal even belangrijk, dus die wegen niet allemaal even zwaar.
Je wilt dus 3 opties tegen 5 criteria aanhouden, die elk een ander belang hebben. Dat zijn in totaal 75 beoordelingen.
Je bent in de eerste minuut van je denkproces al afgehaakt.
Je rekencapaciteit is beperkt
Bij de beoordeling van je ideeën maak je gebruik van je werkgeheugen. Daarin past maar een beperkt aantal gegevens. Stop je er aan de achterkant wat bij, dan verlies je wat aan de voorkant.
Een postcode even onthouden is geen probleem, maar een BSN nummer lukt de meeste mensen niet.
Daarom kun je gebruik maken van een extern werkgeheugen. Door iets op te schrijven bijvoorbeeld. Dat principe pas je ook toe bij strategische keuzes. Je zet je ideeën onder elkaar, pakt de criteria en wegingsfactoren erbij en gaat beoordelen.
Dat is exact wat we doen als je bij ons helderheid in je strategie wilt krijgen. De tool die we daarvoor hebben ontwikkeld – en het proces daaraan voorafgaand om tot ideeën te komen – staat garant voor goede, toekomstbestendige keuzes.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.