Omarm jij onzekerheid?

Jan Frens
11 december 2015 in Persoonlijke ontwikkeling, Strategie

Omarm jij onzekerheid?
Zekerheid hebben voelt goed. Dat je omzet is verzekerd door een schare vaste klanten. Dat je risico’s hebt afgedekt, contractueel of met verzekeringen. Of zekerheid over je eigen positie, als ondernemer, echtgenoot of gerespecteerd burger.

Hoe betreurenswaardig is het dan dat zekerheid een illusie is.

En de zucht naar zekerheid werkt in de snel veranderende wereld waarin we tegenwoordig leven ook nog eens als belemmerende factor.

De zucht naar zekerheid is een reflex

Onzekerheid impliceert verandering van omstandigheden en daar houden wij als mens niet van. Onze afkeer voor verandering en onzekerheid is een reflex.

Dat komt door ons reptielenbrein, een onderdeel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor onbewuste processen en dat onzekerheid ziet als een gevaar. Het reageert supersnel. Veel sneller dan de prefrontale cortex. Dat is het deel van de hersenen dat ons bewuste denken voortbrengt en dat een genuanceerde kijk heeft op verandering. De prefrontale cortex heeft echter het nakijken.

Achteraf is de toekomst goed te voorspellen

Onzekerheid heeft per definitie betrekking op toekomstige situaties. Nu denken we dat we de toekomst kunnen voorspellen. Dat we aardig kunnen voorspellen hoe ons leven er over twee, vijf of zelfs tien jaar uitziet. De meeste mensen denken dat ze over tien jaar een leven leiden dat sterk op het huidige lijkt. In tien jaar kun je echter zowel een faillissement, de oprichting van een nieuw bedrijf als de breuk met je nieuwe zakenpartner hebben moeten meemaken.

Als zo’n onverwachte, levensveranderende gebeurtenis heeft plaatsgevonden, weten we achteraf precies te duiden wanneer de koers daarnaartoe werd ingezet. De constructie achteraf verschaft ons de zekerheid waar we zo’n behoefte aan hebben.

Ofwel, we kunnen de toekomst niet voorspellen. En op onverwachte wendingen in ons leven zijn we totaal niet bedacht.

We leven in een tijdperk dat om verandering vraagt

Dat is voor een ondernemer een groot probleem in het tijdperk waarin we nu leven. Veranderingen op economisch gebied vinden plaats met de snelheid van het licht. Door nieuwe verdienmodellen, slimme inzet van technologie, innovatieve binnenlandse én buitenlandse spelers, verandert het economisch speelveld in hoog tempo. En dat doet het continu.

Wanneer je als ondernemer de veranderingen bagatelliseert, negeert of afwijst, hangt de continuïteit van jouw bedrijf aan een zijden draad. Je zult de veranderingen en bijbehorende onzekerheid moeten omarmen. Je zult jezelf moeten wapenen. En dat doe je door zekerheid in te wisselen voor zelfverzekerdheid.

Ben je zeker van je zaak?

‘Zeker van jezelf zijn’ wordt vaak verward met ‘zeker van iets zijn’. Zelfverzekerdheid betekent dat je gelooft in jezelf. Wanneer je ergens zeker van bent, geloof je in je overtuigingen.

Je overtuigingen kunnen de toekomst van je bedrijf ernstig in de weg staan. Ze weerhouden je van verandering. Ze maken je inflexibel. Wanneer je ergens van overtuigd bent, zul je alles wat er om je heen gebeurt zien in het licht van die overtuiging. Ook als er overtuigend bewijs is van het tegendeel. Je bent eerder geneigd de feiten te veranderen dan je overtuiging.

Of ben jij zeker van jezelf?

Zelfverzekerdheid daarentegen maakt van jou een flexibel mens. Het stelt je in staat belemmerende overtuigingen in te wisselen voor inzichten. Je kunt veranderingen in de wereld om je heen waarnemen zonder filter en zonder angst.

Je beschikt over een innerlijke kracht om met veranderingen mee te bewegen. Om noodzakelijke veranderingen door te voeren in je bedrijfsvoering en je verdienmodel. Om technologie en digitalisering te omarmen en toe te passen.

Als je zeker van jezelf bent is het niet nodig om de toekomst te voorspellen. Onzekerheid is een vaste waarde in je leven. Je bent er zeker van dat je alles wat het leven je te bieden heeft het hoofd kunt bieden.

Het vraagt moed om overtuigingen af te schudden. Ze zijn een vaste factor in je leven, maar bieden schijnzekerheid. Met nieuwe inzichten daarentegen ben je verzekerd van een solide basis, waardoor je zowel zakelijk als privé de toekomst met vertrouwen tegemoet kunt zien.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling, Strategie

Gerelateerde artikelen