Niet willen of niet kunnen

Jan Frens
13 oktober 2020 in Leiderschap, Personeel - Leestijd 0.5 minuut

 

Het overkomt je geregeld dat een medewerker niet over de brug komt. Je vraag of opdracht stuit op onwil. Het lijkt op uitstelgedrag, luiheid of verwendheid.

 

In de meeste gevallen heb je dan te maken met onmacht. Jouw medewerker wil wel, maar kan niet. Het ontbreekt hem aan kennis of ervaring.

 

Waarom zich dat uit in onwil?

 

De meeste medewerkers vrezen baanverlies. Aan jou bekennen dat ze iets niet kunnen betekent diskwalificatie. Ze denken dat uitstel daarentegen niet direct wordt aangerekend. En met een beetje geluk doet iemand anders de klus.

 

Niet willen is niet kunnen. Onwil is een signaal dat je moet doorvragen.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Personeel

Gerelateerde artikelen