Mogen ze fouten maken? Of toch liever niet.

Jan Frens
13 juni 2024 in Organisatie, Personeel - Leestijd 2 minuten

 

Je wilt niet dat medewerkers krampachtig fouten zitten te vermijden. Dat maakt het werk ongezellig, alle creativiteit en innovatie verdwijnt en de productiviteit gaat mee het raam uit.

Tegelijkertijd is iedere ondernemer bang voor kolossale, onvergeeflijke en in de portemonnaie voelbare fouten als je een werkomgeving creëert waarin zonder angst fouten gemaakt mogen worden.

Dus creëer je een gecontroleerd foutenbeleid.

 

1. Processen, procedures en templates

Als je voor het werk processen, procedures en templates hebt vastgelegd weet iedereen hoe het werk gedaan zou moeten worden. Nieuwe medewerkers maken daardoor veel minder fouten. Anderen hebben wel eens een off-day en kunnen elkaar makkelijker vervangen.

2. Zorg voor training, opleiding en hulpmiddelen

Laat ze niet aanmodderen. Zorg ervoor dat je medewerkers goed kunnen omgaan met de tools die ze voor hun werk moeten gebruiken. Formuleer bijvoorbeeld per functie een basiskennisniveau voor te gebruiken software en regel dat je medewerkers aan dat niveau voldoen.

3. Creëer risicobewustzijn

Zorg ervoor dat iedereen begrijpt wat voor het bedrijf belangrijke processen zijn en wat daarin de risico’s zijn. Dat is iets dat je bijvoorbeeld in de onboarding van nieuwe medewerkers meeneemt.

4. Een cultuur van ‘enthousiaste fouten’

Vertel dat fouten maken oké is zolang ze gemaakt zijn uit enthousiasme. Dat zijn fouten die zijn uit te leggen. Fouten door luiheid of laksheid zijn natuurlijk niet oké. Vertel ook dat fouten hoogstnoodzakelijk zijn, want alleen van fouten kun je leren.

Als iemand bij je komt met een gemaakte fout, bijt jij op tong en luister je zonder te onderbreken. Je zoekt samen uit wat de oorzaak was van de fout, zodat jullie kunnen kijken of het in de toekomst kan worden voorkomen.

En als jullie daarnaar hebben gekeken geef je de medewerker de verantwoordelijkheid om de fout op te lossen, met jouw hulp waar nodig uiteraard.

Pas direct procedures aan, maak een nieuwe checklist, doe alles om grotere fouten in de toekomst te voorkomen.

En blijf zeggen dat enthousiaste fouten oké zijn.

5. Deel je eigen fouten

Laat zien dat je zelf ook fouten maakt en dat je bereid bent die te delen.

 

Zo creëer je een cultuur waarin fouten worden gezien als leermomenten en dat maakt jouw bedrijf krachtig.

 

De ergste fouten worden gemaakt als iemand even snel een fout goed wil maken

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen