Moeilijk gesprek? Gebruik een infographic!

Louise Knegtel
4 november 2016 in Creativiteit, Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

moeilijkgesprek gebruik een infographicEén beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Als je veel woorden nodig hebt om iets te zeggen, je wilt iemand overtuigen of je hebt een vervelende boodschap, dan helpt een infographic daarbij. Dat geldt ook voor jou, als ondernemer, in je dagelijkse werk.

Een beeld komt binnen

Gesproken tekst wordt verwerkt in je linker hersenhelft. Daar zetelt de ratio, logica en lineariteit. Je rechter hersenhelft is gespecialiseerd in symbolen, beelden en fantasie. Hier worden verbanden gelegd en wordt nieuwe informatie gecombineerd met bestaande kennis.

Door met beeld en tekst beide hersenhelften bij je gesprekspartner aan te spreken verhoog je dan ook de acceptatie van je boodschap. Ervaar zelf het verschil in de infographic over dit onderwerp.

Fusie of functioneringsgesprek, het maakt niet uit

Als je eenmaal de kracht van een infographic hebt ervaren, zul je deze steeds vaker toepassen. Je hebt in je bedrijf immers geregeld te maken met lastige gesprekken waarbij iedere hulp welkom is:

• Organisatieverandering
Naast een organigram of visualisatie van de structuur maak je visueel wat de noodzaak is van de verandering, hoe de verandering aansluit op de strategie van je bedrijf, welke voordelen er behaald worden, hoe de verandering gaat plaatsvinden en wat de impact daarvan is.

• Samenwerking
Je kunt de cultuur van beide partijen laten zien, sterktes, zwaktes, financiële kerngegevens, product/marktcombinaties, doel van de samenwerking, werkwijze, noem maar op.

• Productinnovaties
Zet het oude en het nieuwe product naast elkaar met de verschillen in functionaliteit, uitvoering, kostprijs, marge etc.

• Ontbinding of conflict
Door lastige materie visueel te maken voorkom je dat het bijbehorende harde taalgebruik hardop gezegd hoeft te worden. Doordat je daarnaast verschillende aspecten laat zien en deze letterlijk kunt aanwijzen, kun je gemakkelijker van onderwerp veranderen, bijvoorbeeld richting oplossing.

• Functieverandering
Ook hier kun je de noodzaak aangeven, oude en nieuwe positie in de organisatie, persoonlijkheidskarakteristieken of vaardigheden die in de nieuwe positie beter tot zijn recht komen.

Een infographic maken is niet lastig. Het hoeft ook zeker niet altijd superfraai vormgegeven te zijn. Wel is het belangrijk dat je precies weet wat je te vertellen hebt. Visualiseren helpt jou dan ook om je gedachten te structureren.

Vergeet niet je gesprekspartner na het gesprek de infographic mee te geven. Zo beklijft jouw boodschap nog beter.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen