Loyaliteit versus Professionaliteit

Jan Frens
21 juli 2022 in Leiderschap, Organisatie, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 1 minuut

 
Je hebt een verleden met ze en dat kan je blik vertroebelen. Voor medewerkers, klanten, partners en leveranciers die al lange tijd aan je bedrijf zijn verbonden voel je je verantwoordelijk.

Want je helpt graag, bent misschien wel een pleaser en soms sentimenteel.

Sentimenteel gedrag mag in de samenleving rekenen op veel waardering. Maar op de werkvloer niet. Daar is behoefte aan realiteitszin en kwaliteit.
 
Kortom, je bent loyaal, maar dat mag je professionaliteit niet in de staan. Bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

  • Bij verkoop van aandelen in je bedrijf, aan vreemden of aan iemand in je bedrijf.
  • Als je wilt veranderen van adviseur.
  • Doordat je meer spreiding wilt in leveranciers.
  • Als het nodig is om iemand in hiërarchie boven oudgedienden aan te stellen.
  • Als je mensen moet ontslaan die niet meer bij je bedrijf passen.
  • Wanneer je je gedwongen voelt om mensen aan te nemen uit je privé-netwerk zonder deze te vergelijken met sollicitanten op een vacature.

 
Bedenk dat niemand je het kwalijk neemt als je besluit neemt in het bedrijfsbelang en dat niemand erbij is gebaat als je dat nalaat te doen.
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen