Je grootste bedreiging ben je zelf

Louise Knegtel
5 april 2019 in Strategie - Leestijd 1.5 minuut

Je grootste bedreiging ben je zelf

Op de automatische piloot ontwikkel je hoe dan ook een tunnelvisie. Je verliest aansluiting op wat er in de buitenwereld speelt en dat is bedreigend voor je bedrijf. Je strategie verarmt.

 

Dat komt doordat je hersenen volledig buiten je bewustzijn om informatie tegenhouden. Je hebt geen kritisch en objectief beeld van je eigen bedrijf.

 

Om te voorkomen dat je bedrijf daar onder lijdt moet je ingrijpen. Dat begint bij herkenning.

 

Herken je één of meer van deze denkpatronen?

 

“Kijk maar, het klopt”

Je hebt de neiging informatie te zoeken, interpreteren en onthouden die je vooroordelen bevestigen.

 

“Dat zal wel meevallen

Als er zich nieuw bewijs aandient die jouw zienswijze onderuithaalt, ben je onvoldoende geneigd je mening te veranderen.

 

“Dat gebeurt niet”

Je hebt de neiging om specifieke omstandigheden (bekend, en van nu) als meer waarschijnlijk te zien dan meer algemene omstandigheden (trends en ontwikkelingen/ver van mijn bed).

 

“Dat voelt goed”

Je laat bij voorkeur alles bij het oude.

 

“Met mij is niets mis

En tot slot de valkuil dat je denkt dat anderen veel gevoeliger zijn voor denkfouten dan jij, en dat jij jouw denkfouten wel herkent.

 

Met zoveel foutkansen in het denken, is een juist perspectief hebben vrijwel onmogelijk. Wat kun je daaraan doen?

 

Om je te behoeden voor, niet voor jou zichtbare weeffouten, kun je een proces aangaan waarin de strategie wordt geformuleerd zonder dat je alleen uitgaat van jouw beeld van de werkelijkheid.

 

Loyal Partners heeft hier een uitgekiend programma voor ontwikkeld. Daarbij wordt ook een andere valkuil omzeild door de uitkomst geautomatiseerd te filteren op basis van te formuleren criteria: https://www.loyalpartners.nl/op-onderbuik-is-slecht-beslissen/.

 

Hoe dan ook is het belangrijk om een breed perspectief te hebben. Werk daaraan.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen