Als ondernemer heb je een duidelijk doel voor ogen. Je weet waar jij met je bedrijf naartoe wilt. Om dat doel te bereiken ben je vaak directief in je leiderschap. Je wilt immers de kortste weg bewandelen.
Dat is een misvatting. Je maakt een omweg. Want mensen werken harder als ze zélf mogen bepalen wat ze doen, hoe ze het doen en wanneer ze het doen.
Je strategie is aan verandering onderhevig
De markt verandert. De klant vraagt om een nieuwe benadering, een andere werkwijze of een aangepast product. Als organisatie kun je onmogelijk achterblijven en dus verander je mee.
Dergelijke koerswijzigingen moet je tastbaar maken. Als je je strategie niet heldert formuleert en deze niet duidelijk aan je medewerkers communiceert, werken medewerkers langs elkaar heen. Er is geen eenduidig beeld van het doel en de route. Uitsluitend door heel directief te zijn kun je er dan nog voor zorgen dat je mensen de juiste kant op lopen.
Het is schadelijk voor je bedrijf om je strategie niet helder te hebben
Visualiseer je doelen
Daarom moet je je doelen uitschrijven en helder, liefst visueel, aan je medewerkers overdragen. Daardoor verschaf je iedereen duidelijkheid over de identiteit, je diensten of producten en wordt er in de organisatie met één stem gesproken.
Een doel zonder plan is slechts een wens
Laat het los
Met zo’n helder plan, waarin duidelijk staat omschreven welke koers je bedrijf de komende jaren vaart, hoef je niet langer als een schoolmeester iedereen bij de les te houden. Iedereen weet iedereen waaraan hij werkt.
Als je daarbij je medewerkers de vrije hand geeft in het organiseren van het werk, zullen ze zich daarvoor inzetten met passie en toewijding. Dat doet zelfbeschikking. Een zinvol doel motiveert. En als het duidelijk is hoe belangrijk de bijdrage is van ieder individu voor het succes van het bedrijf, wordt de betrokkenheid alleen maar groter.
Zo bereik jij je doel.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.