Online alles uit de kast: hoe doe ik dat?

Louise Knegtel
5 mei 2017 in Sales - Leestijd 3,5 minuten

online alles uit de kast

Stilzitten is geen optie. Inzetten op online marketing en sales is keiharde noodzaak voor iedere ondernemer. Maar waar begin je en hoe doe je dat?

In het artikel dat artikel dat we vorige week publiceerden werd duidelijk dat je online álles uit de kast moet halen. Dat wil zeggen dat het weinig zin heeft om alleen ‘iets’ met social media te doen. Of een nieuwe website te bouwen zonder ervoor te zorgen dat hij ook vindbaar is. Laat je steken vallen, dan behaal je niet het optimale resultaat.

En dat kost geld. Want online marketing en sales bedrijven is een kostbare aangelegenheid.

Wat staat je te doen

Er zijn drie fasen te onderscheiden die je doorloopt:

  1. Meten: Je doet een inventarisatie van waar je nu staat en welke verbeteringen mogelijk zijn. Je legt vast wat je doelen zijn, wie je ideale klant is en wat die klant van jou verwacht. Dit geheel vormt je online strategie. Deze fase hoeft niet langer dan een maand of 2-3 te duren.
  2. Verbeteren: Je gaat de verbeteringen die je hebt geconstateerd doorvoeren. Hier gaat in de meeste gevallen erg veel tijd inzitten. Je zult simultaan aan verschillende aspecten moeten gaan werken, zoals websiteverbeteringen, social media of het schrijven van nieuwe content. Houdt rekening dat je hier zomaar een jaar mee bezig kunt zijn.
  3. Bijhouden: Het monitoren van je prestaties en bijhouden van je website en social media is iets dat je continu doet. Je inzet loopt in deze fase terug, maar het vraagt wel continue aandacht van je.

Wat is er nodig

Tijd
Je online aanwezigheid optimaliseren en onderhouden kost heel veel tijd. Initieel om een eventuele achterstand in te lopen. En structureel om content te creëren en de snel veranderende online wereld bij te houden.

Kennis
Je hebt specialistische kennis nodig van elk van de vorige week genoemde aspecten:

  • Hoe richt je je zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachineadverteren (SEA) in?
  • Hoe zorg je voor optimale gebruikersvriendelijkheid (usability) en gebruikerservaring (user experience) van je website?
  • Hoe kom je aan kwalitatieve online content voor jouw ideale (potentiele) klant (buyer persona) in de verschillende stadia van het aankoopproces (buyer journey)?
  • Van welke social media maak je gebruik, hoe en waarom?

Vaardigheden
Naast kennis moet je door ervaring verworven routine, snelheid en kwaliteit hebben verkregen op elk van de hiervoor genoemde gebieden.

Discipline
Het vraagt continue aandacht. Dat betekent dat je structureel tijd moet vrijmaken.

Tools
Je zult je van tools moeten bedienen om de verschillende aspecten én het overkoepelende proces te kunnen ondersteunen.

Hoe richt je het in

Je kunt niet overal verstand van hebben, maar het is wel fijn als je van alle aspecten van het ondernemerschap iets begrijpt. Hoe kun je anders in control zijn?

Aan de hand van jouw kennisniveau en je ambitie kun je kiezen uit drie mogelijkheden:

  1. Alles zelf doen
    Het belangrijkste nadeel hiervan is dat je bijna onmogelijk van alle vakgebieden op de hoogte kunt zijn en blijven. Het resultaat is hiernaar.
  2. (Meerdere) aspecten uitbesteden aan individuele partners
    In dit geval vul je zelf een of meerdere aspecten in. In ieder geval voer jij het projectmanagement en moet je ervoor zorgen dat het werk van de verschillende specialisten op elkaar is afgestemd.
  3. Alles uitbesteden aan een onlinemarketingbureau

Heb je erg weinig kennis en heb je geen zin om je erin te verdiepen? Dan is het een optie om alles uit te besteden. Belangrijkste nadeel hiervan is dat de motivatie om jouw bedrijf online optimaal op de kaart te krijgen bij een derde partij nooit zo groot is als bij jouzelf.

In het overzicht hieronder zie je wat de consequenties zijn van de verschillende opties:



Over enkele weken volgt een artikel waarin je je basiskennis van de verschillende aspectgebieden kunt toetsen en aanvullen. Mocht je in de tussentijd meer willen weten, neem dan contact op met louiseknegtel@loyalpartners.nl.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales

Gerelateerde artikelen