Een bedrijf heeft geen kernwaarden. Hoe kan dat samenspel van gebouwen, machines, mensen, processen en zo meer, nou creatief zijn, dienend of integer? Het zijn de mensen die kernwaarden hebben.
Kernwaarden worden in je jeugd gevormd. Het zijn onwrikbare opvattingen en overtuigingen die je gedrag sturen. En met dat in gedachten kun je er wat mee.
Jij hebt een visie voor je bedrijf; je weet waar je globaal over een jaar of tien met je bedrijf wilt staan. Idealiter heb je een strategie om voor de komende twee, drie jaar te bepalen welke stappen je zet om die visie te realiseren. Dan weet je wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en met wie.
En voor dat ‘wie’ zijn kernwaarden belangrijk. Er zullen in jouw medewerkers, vast of flexibel, bepaalde kenmerken vertegenwoordigd moeten zijn om jouw strategie uit te kunnen voeren. Als ze qua uiterlijk, leeftijd, afkomst en cultuur niet meer van elkaar kunnen verschillen, maar wel hun kernwaarden delen, heb je in potentie een topteam in huis.
In je werving kun je op kernwaarden selecteren, en als er in jouw team mensen zitten die er niet aan voldoen, kun je daar afscheid van nemen. Want gedrag is te beïnvloeden, maar kernwaarden zijn stabiel.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.