Van productie weet je dat het een proces is. Zo’n proces heb je in beeld en je bent het continu aan het optimaliseren.
Verkoop vinden veel ondernemers iets heel anders. Daar wordt niets geproduceerd. Verkoop gaat om relaties waarbij toeval, geluk en gunning de belangrijkste factoren zijn.
Dat is wat veel verkopers je laten geloven. Deze hebben de hele week de mond vol van kansrijke orders waarvoor ze van alles wat doen. Als er aan het eind van de week een paar orders zijn gevallen is iedereen blij.
Je laat je door dat gepraat gek maken.
Verkoop is een proces: het selecteren van potentiële klanten, het maken van afspraken, de voorbereiding van gesprekken, een hele reeks stappen in het verkoopgesprek, noem maar op, met alle tussenstapjes van dien.
Als jouw verkoper daar heel gestructureerd van maandag tot en met vrijdag druk mee is, levert dat een veelvoud aan orders op.
Die paar kansrijke orders vallen toch wel, ook zonder verkoper. Dat zijn de kersen op de taart. De taart wordt gebakken door hard te werken en geen stap over te slaan.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.