Het lijkt een keuze, de focus op kwaliteit of kwantiteit. Tussen de dingen vooral erg goed, dan wel snel of veel te doen.
Feitelijk is het geen keus.
Kwantiteit heb je altijd nodig, ook als je focust op kwaliteit. De schrijver die jarenlang wekelijks een column schreef voor een gerenommeerd dagblad zal na zijn pensioen er ‘weer in moeten komen’ voordat hij op zijn oude niveau zit. Kwaliteit moet je onderhouden en dat doe je door herhaling.
In drukke tijden kan de kwaliteit onder druk staan, maar dat kan dus ook in rustige tijden.
Hebben jouw medewerkers langere tijd weinig te doen, dan heb je een probleem. In dat geval heb je ook nog eens te kampen met verlies van animo. Maar ook de mensen die versnipperd werk hebben en meerdere vakgebieden moeten beheersen, kunnen geen kwaliteit op al hun werkzaamheden leveren.
Wat je daaraan kunt doen?
Clusteren
Als er te weinig werk is om de werkweek van een medewerker te vullen cluster je bij voorkeur het werk. Spreid het dus niet uit, maar zorg voor een volle (productie/sales/administratie)agenda op sommige dagen, en op andere dagen een geheel lege agenda waarin je andere klusjes aanbiedt.
Meer doen voor minder
Haal meer werk op of creëer gelijksoortig werk, ook al levert dat niet per se meer marge of winst op.
Specialisatie
Laat medewerkers een specialisatie ontwikkelen. Voer parttime functies in als dat nodig is. En zorg er zelf ook voor dat je je niet laat verleiden tot allerlei klusjes. Specialiseer jezelf ook, in strategie of sales bijvoorbeeld.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.