Het is een vergissing te denken dat je een strategisch plan net zo moet aanvliegen als een van de projecten die je hebt lopen in je bedrijf. Jouw strategie vraagt om een compleet andere benadering:
Totstandkoming
Bij de totstandkoming van een project kun je als ondernemer betrokken zijn, maar het plan wordt opgesteld door een projectmanager. Voor jouw strategisch plan ben jij de initiator. Je betrekt je hoger management bij de totstandkoming.
Reikwijdte
Een project heeft betrekking op een specifiek onderdeel in je bedrijf. Je bedrijfsstrategie richt zich daarentegen op jouw hele bedrijf en de stappen die je in de komende jaren bedrijfsbreed neemt om je doelen te bereiken.
Tijdsduur
Een project duurt meestal enkele weken of maanden. Je strategie heeft een langere tijdschaal. Die stel je doorgaans op voor drie jaar. Aan je strategie komt ook geen eind, zoals dat per definitie wel het geval is bij een project. Je strategie herzie je als dat nodig is aan de hand van onvoorziene veranderende omstandigheden en na afloop van de strategieperiode stel je een nieuwe versie op.
Aansturing
Alhoewel je de uitvoering van het strategisch plan delegeert aan het management, blijf jij betrokken bij het bewaken van de voortgang en bij vraagstukken over de tactische uitwerking. De aansturing van een projectplan ligt volledig bij een projectmanager.
Evaluatie
Een projectplan is sterk dynamisch en wordt voortdurend geëvalueerd. Het strategisch plan wordt periodiek, bijvoorbeeld eens in de zes weken geëvalueerd, als de voortgang wordt besproken.
Strategie vraagt visie, een project vraagt observatie
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.