Wat is het doel van jouw onderneming? Is wat je doet in het belang van anderen, of handel je voornamelijk uit eigenbelang?
En zou jij zelf klant willen zijn van jouw bedrijf?
Bezieling is vaak ver te zoeken
Als ondernemer heb je de wereld veel te geven. Een mooi product, werkgelegenheid, zingeving, de persoonlijke ontwikkeling van mensen, noem maar op.
Tegelijkertijd heerst er in Nederland in het algemeen een sterk materialistische cultuur. Bezieling is ver te zoeken. We leven in een sterk geldgedreven maatschappij.
Voor geld moeten normen en waarden wijken
De aantrekkingskracht van geld is enorm. Het maakt ons hongerige beesten en het werkt verslavend. Je hebt er steeds meer van nodig.
In een geldgedreven bedrijf is geen plaats voor bezieling
In het bedrijfsleven uit zich dat in een absolute focus op rendement, targets en financieel resultaat. Met name in grote, gezichtsloze bedrijven kan zo’n verslaving gemakkelijk ontstaan. Er is geen ondernemer aanwezig of zichtbaar die zijn bezieling, normen en waarden inbrengt.
Daar is het voor werknemers gemakkelijk de organisatie als een ding te gaan zien en niet als een organisme. En voor een ding gelden geen menselijke normen en waarden. Je laat je bezieling thuis.
Wat drijft jou?
Laat jij ook je bezieling thuis? Of ben jij ondernemer omdat je iets positiefs aan de wereld wilt bijdragen?
Om jouw drijfveren als ondernemer duidelijk te maken en deze binnen jouw bedrijf te kunnen communiceren stel je jezelf de volgende vragen:
- Wat is het nut van ons werk?
- Berokkenen wij anderen schade toe door ons werk?
- Geven wij wel eens iets belangeloos weg?
- Is het klantbelang in alle geledingen van ons bedrijf in beeld?
- Zou ik zelf kopen wat wij aan onze klant verkopen?
- Voelen wij ons in ons werk betrokken bij de wereld om ons heen?
- Hebben wij respect voor anderen, zowel binnen als buiten ons bedrijf?
Laat jouw doelstelling duidelijk zijn
Als jij als ondernemer met jouw bedrijf meer wilt dan winst maken alleen, is het belangrijk dat je dat helder uitdraagt.
Als je dat niet doet, loop je het risico dat jouw bedrijf door werknemers als een identiteitsloos ding wordt beschouwd. Ongewild haal je een cultuur in huis waarin alleen economische groei belangrijk is.
Een liefdevol bedrijf is een duurzaam bedrijf
Jij vervult daarin een voorbeeldfunctie. In jouw handelen, in alles wat je zegt en in de prioriteiten die je stelt, moet je eenduidig jouw doelen communiceren. Als jij laat voelen dat jij gedreven wordt door betrokkenheid, mededogen en goedheid – liefde dus – zullen anderen jouw voorbeeld volgen.
Daardoor creëer je een bedrijf dat goed is voor zichzelf en goed is voor haar omgeving. Dat is een duurzaam en liefdevol bedrijf.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.