Er vindt een stille revolutie plaats in werknemersland. De verhouding tussen werknemers en werkgevers verandert. Werknemers willen in toenemende mate zelf bepalen hoeveel en wanneer ze werken. Ze worden zzp’er.
Veel ondernemers hebben een aversie tegen de inhuur van zzp’ers en zien medewerkers liever niet zelfstandig worden: omdat ze meer zouden kosten, met jouw kennis weglopen of teveel macht krijgen. Is dat terecht?
De beweging
Het aantal zzp’ers groeit met ongeveer 6% per jaar. Momenteel is 15% van de werkzame personen zzp’er. Overigens is dat in historisch perspectief helemaal niet veel. Tot 1800 was het merendeel van de werkzame bevolking zelfstandig, als boer of in een ambacht.
Inmiddels is de stap naar het zzp- of ondernemerschap in Nederland zo makkelijk gemaakt dat je binnen een dag alles voor elkaar hebt en aan de slag kunt. De poort naar dat wat wordt gezien als een fijner werkzaam leven, staat voor iedereen wagenwijd open.
Onontkoombaar
Wat je aversie tegen zzp’ers is, zal afhangen van het type. Zzp’ers hebben uiteenlopende drijfveren en ze vragen een verschillende reactie, of het nu om inhuur gaat of een vertrekkende medewerker. In dit verband zijn het deze drie:
1. De ondernemende zzp’er
Een innovatieve, ondernemende zzp’er die de intentie heeft om te groeien. Rond de 8% van de zzp’ers valt in deze categorie en zegt in de toekomst personeel aan te willen nemen. Wat jouw reactie zou kunnen zijn:
- Als dat een medewerker met ambitie is
Als het gaat om een ondernemend zzp’er in spé kun je overwegen hem of haar actief te helpen bij het beginnend ondernemerschap. Daarbij maak je zo nodig afspraken over exclusiviteit en concurrentie. Zo houd je talent zo lang mogelijk in huis. - Bij inhuur
Als je een ondernemende zzp’er inhuurt op een secundair proces, zoals marketing of financiën, is er niets aan de hand. Je betaalt alleen de productieve uren en hebt geen werkgeverslasten. Daardoor hoeft het niet duurder te zijn dan iemand in dienst nemen.
2. Autonome of uitdaging zoekende zzp’ers
Dit zijn de zzp’ers die uitdaging willen in het werk en zelf willen bepalen hoeveel en wanneer ze willen werken.
- Een medewerker die vertrekt
Als een medewerker heeft besloten te vertrekken, houd je die niet tegen. Dat is ook niet wenselijk, want hij wil iets dat jij hem niet kunt bieden. Wat wel kan is vragen of je tegen een aantrekkelijk tarief de eerste en grootste klant kunt worden. Heeft hij dan meer macht? Dat ligt eraan of jij vindt dat een leverancier meer macht heeft dan een klant. - Inhuur
Als je een kundige, ervaren zzp’er inhuurt word jij daar beter van. Je hebt een flexibele medewerker in huis met specialistische kennis die jouw groei kan versnellen. Neemt die de kennis die hij bij opdoet mee naar een andere klant? Ja, maar dat deed hij ook al naar jou toe.
3. Vlucht zzp’ers
Dit zijn zzp’ers die niet meer voor een baas willen werken omdat ze de cultuur waarbinnen ze werken beu zijn.
- Een medewerker die de cultuur beu is
Ook deze houd je die niet tegen. Maar ook hier geldt dat je mogelijk tegen een aantrekkelijk tarief klant kunt worden. - Inhuur
Het is zuur, iemand inhuren die liever niet bij jou wil horen en dan ook nog alleen wil komen onder zijn voorwaarden. Moet dat omdat het jou niet lukt om nieuw personeel aan te trekken dat wel in vaste dienst wil komen werken, dan zou je aan je strategie moeten werken om een verandering tot stand te brengen waardoor dat in de toekomst wel lukt.
In alle gevallen geldt dat je met de vertrekkende werknemer in gesprek moet gaan om te leren wat jij in je bedrijf anders kunt doen, zodat er niet meer medewerkers hun baan opzeggen voor een toekomst als zzp’er.
En hoe dan ook kan het omarmen van ambitie en het stimuleren van meer verantwoordelijkheid en ondernemerschap in je voordeel uitpakken. Zzp’ers hebben ten opzichte van werknemers een groot verantwoordelijkheidsgevoel, nemen meer initiatief, ze werken efficiënt en kunnen het daardoor mogelijk maken dat jouw bedrijf groeit zonder dat jij verplichtingen aan hoeft te gaan.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.