De kunst van het hybride ondernemen

Jan Frens
20 juni 2024 in Klantgerichtheid, Strategie - Leestijd 1 minuut

 

Wij gaan doorgaans gewoon recht op ons doel af. Als de Chinezen iets serieus aanpakken, politiek of economisch, doen ze dat ‘hybride’.

Die hybride aanpak is gebaseerd op eeuwenoude filosofieën, zoals die van Sun Tzu, een Chinees generaal, filosoof en schrijver die zo’n 2200 jaar geleden leefde.

Door naar die principes te handelen profiteert jouw concurrentiekracht: je flexibiliteit neemt toe, je wordt aantrekkelijker voor personeel en je innoveert makkelijker.

 

1. Het simultaan inzetten van verschillende kanalen

Hybride betekent dat je diversifieert in de manier waarop je je diensten aanbiedt. Je product of dienst verandert daarmee niet in essentie, maar je gaat in op andere klantbehoeften. En dat levert kruisbestuiving op.

In een eenvoudig voorbeeld: het restaurant gaat óók bezorgen én introduceert een mobiele keuken. De kruisbestuiving bestaat er bijvoorbeeld uit dat in de mobiele keuken innovaties worden getest; bezorgklanten worden verleid het restaurant te bezoeken.

De kracht, een vliegwieleffect, zit in de variatie van de alternatieven en de gelijktijdigheid van introductie daarvan. Want volgordelijk introduceren en afwachten of het wat oplevert werkt niet.

2. Inzetten op een strategisch niveau

Het geheel moet je afrekenen op het collectief. Het kan best zijn dat, in het restaurantgeval, het bezorgen van maaltijden een magere marge oplevert. Maar zonder dat kanaal mis je omzet in het restaurant, inkoopvoordeel, of bijvoorbeeld flexibiliteit in de inzet van personeel.

 

 

 

Er zijn niet meer dan drie primaire kleuren
(rood, geel en blauw), maar in combinatie produceren ze meer tinten dan ooit gezien kunnen worden.

Sun Tzu, The Art of War

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Strategie

Gerelateerde artikelen