Na enkele weken in onzekerheid te hebben verkeerd door een dreiging van buitenaf, breekt er nu een fase aan waarin de grootste dreiging van binnenuit komt. Valt je groep medewerkers uit elkaar dan bedreigt dat de continuïteit.
Digitale contacten kunnen fysiek contact niet helemaal vervangen. Dus moet je actie ondernemen. Ook in onzekere tijden kun je veiligheid bieden en je bevestigt je leiderschap door aanwezigheid:
-
- Zoek aanhoudend actief contact met al je medewerkers.
- Vertel hen waar je mee bezig bent.
- Vertel hen wat je van ze verwacht.
- Biedt perspectief door duidelijk te maken in welke fase je welke maatregelen neemt.
- Bevestig de strategie van het bedrijf, liefst een strategie die er al was en dus wordt herkend.
- Speculeer niet en klaag nooit.
- Stel targets. Geef dus aan dat je wilt dat iemand bepaalde taken blijft doen of doelen blijft halen. Als het gaat om omzet kan het target wel lager zijn, maar dat zegt niets over de inzet die er moet worden gepleegd.
- Probeer zo snel mogelijk terug te gaan naar de oorspronkelijke situatie. Daarvoor pas je de richtlijnen toe en maak je een concreet plan.
- Elkaar zien is belangrijk dus organiseer desnoods in kleine ploegen ontmoetingen.
De chaos houdt aan als je te weinig doet. Daar voelt niemand zich prettig bij.
Je werknemer niet, want die wil uitgedaagd worden en actie zien zodat hij vertrouwen houdt in het bedrijf. Je klant niet, want die wil hoe dan ook aandacht. Je leverancier niet, want ook die wil zich gekend voelen.
Je moet er gewoon zijn.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.