Breien verzwakt je positie. Je aandacht versnippert en je klant begrijpt je niet.
Met breien bedoel ik het aan je kernactiviteit vastknutselen van gerelateerde producten, diensten of services. Bijvoorbeeld wanneer je in een goedlopende tandartspraktijk, tandartsassistentes gaat detacheren. Of als je naast een jong innovatief product dat nog lang niet zijn volledige potentie heeft bereikt, een nieuw product gaat ontwikkelen.
Wanneer je vatbaar bent voor breien?
Als je je verveelt
Het gaat goed, je bedrijf loopt gesmeerd. Om jezelf bezig te houden ontwikkel je een nieuwe uitdaging binnen je oude bedrijf. Kennelijk zijn de doelstellingen die je hebt gesteld niet ambitieus genoeg voor jou.
Als je het niet meer ziet zitten
Je bent niet in staat je bedrijf uit een turbulente fase te krijgen. Je beschikt niet over de (management)vaardigheden daarvoor en je vlucht in iets nieuws.
Als je bang bent ingehaald te worden
Je plakt klakkeloos elementen van de strategie van de concurrent aan die van jezelf. Je bent niet in staat om je eigen waarde over de bühne te krijgen.
In alle gevallen ben je aan het verwateren. En in alle gevallen ontbreekt het je aan een strategisch plan.
Dus als je bij jezelf de neiging opmerkt om te gaan breien, dan weet je wat je te doen staat.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.