Soms zijn schijnbaar onbeduidende zaken van groot belang voor je humeur, gemoedsrust en zelfs je functioneren.
Thuis merk je dat als je bent vergeten het vuilnis aan de weg te zetten. Vervolgens gaat het afval stinken. Er komen zakken naast de container terecht. Die scheuren open of worden aangevreten. Jij irriteert je aan je partner die aan het vuilnis had moeten denken. Of andersom.
Zo gaat het ook in je bedrijf. Als je misgrijpt in de kantoorartikelenkast, als het buitenterrein slordig is of als bijvoorbeeld in de vergaderruimte de koffiemelk of zoetjes op zijn.
Jouw irritatie hierover heeft direct effect op de manier waarop je de telefoon opneemt een medewerker aanspreekt of met een klant omgaat.
In de rangorde die jij in je hoofd hebt, komen zaken die geen directe klantrelatie hebben of waarvan het ontbreken niet direct tot een klacht leidt, ergens onderaan te bungelen.
Maak in plaats daarvan iemand verantwoordelijk. Richt er een proces voor in. Stel sancties in als het niet voor elkaar is. Voor een productieproces of ander klantgerelateerd proces huur je een expert in.
Doe dat ook voor bijzaken. Ofwel, maak van bijzaken hoofdzaken.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.