Is je bedrijfscultuur een kracht of zwakte?

Jan Frens
9 december 2016 in Crisis, Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

heeft je bedrijfscultuur een makeover nodigWordt er in je bedrijf te weinig verantwoordelijkheid genomen? Teveel vergaderd? Of heerst er een slechte sfeer?

Het zijn signalen dat de cultuur in je bedrijf aan verandering toe is.

Want je bedrijfscultuur kan je concurrentiepositie verzwakken, je reputatie verslechteren of ervoor zorgen dat je niet de omzet haalt waar je toe in staat bent.

Wat is cultuur?

Cultuur is de collectieve programmering van het denken. Die programmering is gebaseerd op aannames (over leveranciers, klanten, medewerkers etc.) die in het verleden goed hebben gewerkt om doelen te bereiken. Die aannames zijn verwerkt in systemen, gedragsnormen en verwachtingen. Dergelijke kenmerken en uitingsvormen worden overgedragen aan nieuwe leden.

Wat ooit goed werkte, werkt nu nog door, maar werkt niet meer

Cultuur zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar verbonden voelen. Het is de ‘lijm’ in een bedrijf.

  • Het definieert sociale grenzen.
  • Het verschaft een gezamenlijke identiteit van de leden.
  • Het zorgt voor loyaliteit aan het bedrijf.
  • Het zorgt voor sociale stabiliteit en efficiency.

Cultuur vind je op verschillende niveaus

  1. Onbewuste, vanzelfsprekende aannames, percepties en opvattingen (de ultieme bron van waarden en acties). Deze zijn moeilijk veranderbaar. Hier praat je niet over. Dit ‘is’ gewoon zo.
  2. Geuite waarden als rechtvaardiging van gedrag en beslissingen. Wat je zegt waarom je iets wel of niet doet.
  3. Zichtbare elementen en systemen, zoals organisatiestructuur, kantoorinrichting, functiebenamingen etc.

Daarnaast is de maatschappij (religie, politiek, demografie, regio) van invloed op de bedrijfscultuur.

Het proces dat cultuur in stand houdt

Een bedrijfscultuur wordt in stand gehouden door de meest tastbare uitingen daarvan. Die bevinden zich op het hierboven genoemde derde niveau.

Waar die elementen en systemen in eerste instantie een middel waren om de cultuur handen en voeten te geven, worden ze uiteindelijk een doel op zich.

cultuur succes

Inmiddels kan het overduidelijk zijn dat de bedrijfscultuur tegen je werkt, maar de systemen maken het onmogelijk daar zomaar verandering in te brengen.

Van systemen maak je dagelijks gebruik en die blokkeren een verandering of vernieuwing.

Waarom zou je bedrijfscultuur moeten veranderen?

  • Om te blijven bestaan: 88 procent van de Fortune 500 bedrijven bestaat na 60 jaar niet meer.
  • Om plezier in het werk te houden en onderhuidse spanningen te laten afnemen.
  • Om resultaat positief te beïnvloeden, dus faalkosten te verminderen.
  • Om je concurrentiepositie te verbeteren. De wereld verandert snel en daar moet je op inspelen.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Crisis, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen