Bedrijfscultuur over the top?

Jan Frens
15 november 2024 in Organisatie - Leestijd 0,5 minuut

 
 
Je doet wat om een je medewerkers een geweldige Employee Experience (EX) te geven. En met een fantastische bedrijfscultuur zorg je ervoor dat je alle generaties binnenboord houdt.

Maar er kan er ook een punt komen dat je te veel aan het doen bent. Dat merk je als deze fenomenen een rol spelen.

 

Cultuurfetisjisme

Bij cultuurfetisjisme gaat het meer over de show naar buiten toe dan over wat er intern echt toe doet.

Door te veel nadruk te leggen op cultuurelementen – zoals hippe kantooraccessoires, gadgets of gewoontes – verschuift de focus van medewerkerstevredenheid en bedrijfsdoelen naar uiterlijk vertoon.

Checkvraag:

Maken we hiermee vooral indruk op buitenstaanders?

(Zo ja, dan zit je fout)

 

Taalgekte

Taalgekte krijg je als interne termen een muur creëren tussen ‘binnen’ en ‘buiten’.

Als alledaagse zaken zoals titels, vergaderingen en projecten overdreven benoemd worden, lijkt het bedrijf ontoegankelijk voor klanten en nieuwe medewerkers. Taalgekte kan zelfs een sfeer van uitsluiting scheppen.

Checkvraag:

Gebruiken onze klanten onze termen ook?

(Zo ja, dan zit je goed)

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie

Gerelateerde artikelen