Je denkt dat je kritisch bent als het je bedrijf aangaat.
Helaas word je daarvan weerhouden door automatische denkprocessen. Die processen zijn nuttig om snel informatie te kunnen filteren en te beoordelen. Maar ze frustreren jouw kritische blik.
- Bevestigingsdrang
Standaard hecht je meer waarde aan informatie die je bestaande overtuigingen bevestigt, dan aan informatie die je overtuigingen ontkracht.
- Het Ikea effect
Je brein heeft de neiging om aan projecten of ontwikkelingen waar je zelf aan hebt gewerkt, méér waarde toe te kennen dat wanneer hetzelfde door een ander zou zijn opgeleverd.
- Een scheve balans
Dingen die goed zijn gegaan nemen in je brein een grotere plaats in dan dingen die fout zijn gegaan. Daardoor worden fouten die je hebt begaan niet evenredig meegenomen in je besluitvorming.
Kortom, redenen genoeg om je bedrijf eens kritisch onder de loep te nemen. Daar ben je wellicht huiverig voor, maar dat ben je ook voor de tandarts, en daar ga je ook naartoe.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.
Alle artikelen in de categorie:
Organisatie, Strategie