Asociaal en Ongelukkig

Louise Knegtel
18 april 2019 in Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 2 minuten

Asociaal en Ongelukkig

 

Facebook, Instagram, Twitter en Google hebben met elkaar gemeen dat ze je asociaal en ongelukkig maken.

 

Dat komt omdat ze gebruik maken van algoritmen die erop zijn ingericht om je aandacht vast te houden. Je krijgt niet te zien wat je leuk vindt, maar wat bij jou werkt om je ontvankelijk te maken voor reclameboodschappen.

 

Hoe je daar ongelukkig en asociaal van wordt?

 

Je wordt ongelukkig

 

Negatieve emoties worden gemakkelijker opgeroepen dan positieve emoties. Ze duren langer en ze worden sneller in je geheugen opgeslagen. Daar maken social media gebruik van. Want hoe langer jij (in je negatieve emotie) blijft hangen, des te meer reclameboodschappen je kunnen bereiken.

 

Het maakt niet uit wat je bang, boos of verdrietig heeft gemaakt. Als dat uit jouw muisgedrag en reacties blijkt, zul je meer soortgelijke content te zien krijgen.

 

Daarnaast word je continu op een sociale meetlat gelegd. Je gaat je onherroepelijk afvragen of je wel leuk, interessant of succesvol genoeg bent.

 

Je wordt asociaal

 

In de oude wereld, van tv en krant, kwam je in aanraking met een diversiteit aan meningen. Daardoor ontwikkelde je gevoel voor wat anderen dachten en voelden.

 

Je online wereld is klein. Je opvattingen worden door gelijkgestemden continu bekrachtigd. Om je boos te maken word je door het platform gevoed met radicaal tegengestelde meningen. Die maken je misschien boos en dat is goed voor het vasthouden van je aandacht.

 

Genuanceerde meningen worden je onthouden en de mensen die die meningen hebben zitten niet in jouw netwerk.

 

Je begrijpt de ander niet meer. Je empathisch vermogen is verdord. Je wordt een ruziezoeker.

 

Ook je taalgebruik heeft onder het gebruik van social media te lijden.

 

In de echte wereld is er een context beschikbaar waarbinnen je iets zegt. Als je ‘brand’ roept en de rook komt onder de deur vandaan dan weet je gesprekspartner dat je het meent. Op social media heb je alleen je getypte woord.

 

Om je bedoeling duidelijk te maken moet je schreeuwen. Met het gebruik van krachttermen en beledigend taalgebruik. Je bent asociaal geworden.

 

Hebben social media dan alleen negatieve kanten?

 

Nee, want ze bieden je ook gemak. Maar het is aan jou om ervoor te zorgen dat je niet in de greep ervan komt.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen