In het openbaar vervoer en op de snelweg word je goed op de hoogte gehouden van vertragingen. Dat voorkomt chaos en irritatie en het leidt tot tevreden gebruikers.
Hoe zit dat bij jou?
Had jij aan het begin van het jaar een duidelijke bestemming? Dan rekenen jouw klanten en medewerkers daar nog steeds op. En net zoals op de matrixborden boven de weg, of door de omroeper van de NS, willen ze door jou geïnformeerd worden.
Doe je dat niet, kun je ze kwijtraken.
- Bepaal daarvoor eerst of de koers naar jouw bestemming is veranderd:
- Er is alleen vertraging.
- Er zijn aanpassingen maar geen vertragingen.
- Er is een omleiding.
- De bestemming is veranderd.
Houd vervolgens rekening met de gemoedstoestand van mensen die lang stil hebben gestaan:
- Ze zijn moe en liggen te slapen.
- Een aantal zoekt al naar alternatief vervoer.
- Sommigen zijn opstandig en hebben negatieve conclusies getrokken.
- Formuleer je boodschap krachtig en volstrekt helder:
- Breng je plan en bestemming zo concreet mogelijk.
- Kom met concrete data en tijden.
- Laat geen ruimte voor eigen invulling.
Chaos en demotivatie ontstaan door gebrek aan informatie en duidelijkheid. Vooral nú moet jij er zijn en de koers bekrachtigen.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.