Aanpassingsvermogen

Jan Frens
16 april 2020 in Organisatie, Strategie - Leestijd 1.5 minuut

 

Voor je bedrijf hanteer je een strategie om je markt te benaderen, of die nu expliciet of impliciet is. In tijden van crisis is het goed om te kijken of de aannames die destijds de grondslag vormden voor je strategie nog steeds kloppen.

 

Speculeren over de verre toekomst heeft daarbij geen zin. Je kunt wel bezien of de markten die jij bedient nog intact zijn en je marktbenadering nog werkt. Kijk daar met een rationele bril naar en laat je niet meeslepen door emoties. We zien bij ondernemers geregeld dat ze de situatie onderschatten dan wel overschatten.

 

Een alternatieve marktbenadering

Als je omzet terugvalt is dat een feit. Daar moet je op acteren, ongeacht of je door de overheid wordt gesubsidieerd met een tegemoetkoming in je loonkosten of andere regelingen. Want dit dekt wellicht wel kosten, maar als je nu niets doet komt de schade later.

 

Ga na of een van de onderstaande scenario’s voor jou actueel is:

 

  • Een doelgroep of markt is definitief of voor een bepaalde periode van de kaart verdwenen.

 

Als je ziet dat de afzet aan een bepaalde doelgroep voor een langere periode terugvalt naar vrijwel nul, is het van belang om te kijken of er andere doelgroepen zijn die de terugval kunnen opvangen. Dat geldt zowel voor doelgroepen die je al bedient als voor nieuwe doelgroepen.

 

  • Het bereiken van je klant ondervindt hinder.

 

Onderzoek of je je doelgroep op een andere wijze kunt bedienen. Doe je dat niet dan is dat een gebrek aan aandacht en dat neemt een klant je niet in dank af.

 

Zo vraag ik me nog steeds af waarom het restaurant, waar ik meerdere keren per week kwam eten, mij nog niet heeft benaderd of ze mij wellicht op een andere wijze kunnen bedienen.

 

Jij wijzigt je marktbenadering; je (potentiële) klanten zullen je doortastendheid waarderen.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen