Natuurlijk wil je de best mogelijke medewerkers. Ze zijn het gezicht van jouw bedrijf en de drijvende kracht achter jouw product of dienst. Maar doe je wel het juiste om een succesteam in huis te halen en te houden?
Veel bedrijven denken dat het aanbieden van extra’s zoals een pingpongtafel, bedrijfsuitjes of sportfaciliteiten op de zaak de sleutel daartoe is. Maar dat kan ook verkeerd worden uitgelegd: ‘mag ik wel een leven hebben buiten dit bedrijf?’
Waar medewerkers werkelijke waarde aan hechten is zinvol werk. Ze willen deel uitmaken van een bedrijf dat ethisch handelt, positieve impact heeft en duidelijke toekomstplannen heeft. Medewerkers willen voelen dat hun werk ertoe doet, dat het bijdraagt aan iets groters dan omzet en winst.
Dat betekent dat je als ondernemer moet nadenken over de waarden die je uitdraagt en de manier waarop je je medewerkers betrekt bij de missie en visie van je bedrijf. Medewerkers willen op de hoogte zijn van wat er speelt binnen het bedrijf en betrokken worden bij de uitvoering van de strategie en bij besluitvormingsprocessen die vallen binnen hun invloedssfeer. Dat creëert een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
Het vraagt ook aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, waarbij ook opleidingen en trainingen die niet direct werk gerelateerd zijn worden gehonoreerd.
Want werk gaat over veel meer dan primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het voorziet in waardigheid, erkenning en een zinvol bestaan.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.