Hoe zorg je voor betekenisvol werk

Jan Frens
25 oktober 2022 in Organisatie, Personeel, Strategie - Leestijd 0.5 minuut

 
 
Gewoon procedures volgen, input verwerken, output genereren en daarvoor salaris ontvangen: dat is niet meer genoeg. Medewerkers willen werk dat ertoe doet, met impact.
 
Maar hoe doe je dat als je een bescheiden product levert waaraan geen sexy circulair, groen of duurzaam label is te hangen?
 
 
Zo’n label is niet nodig. In ieder bedrijf wordt betekenisvol werk verricht. Anders zouden er geen klanten zijn. Maar in de business as usual hebben we de neiging dat te vergeten. We zijn nu eenmaal voornamelijk bezig met input en output, met een geleverde order en een verstuurde factuur als resultaat.
 
Impact vind je als je in die continue tredmolen even de tijd neemt om een stap terug doen en na te denken over het waarom en het hoe:
 

  1. Wat is de visie van je bedrijf, je toekomstdroom: waar wil je dat je bedrijf over tien jaar staat.
  2. Wat is je missie: waarom doe je wat je doet en wat zijn de kernwaarden die je medewerkers (zouden moeten) delen.
  3. Welke strategie hanteer je voor de komende twee tot drie jaar om stappen te zetten om je visie op termijn te realiseren.

 
Als je dat voor elkaar hebt, is je impact duidelijk. Vervolgens deel je die met medewerkers:
 

  1. Besteed in alle overleggen binnen je bedrijf aandacht aan de verwezenlijking van je visie, door op alle niveaus te werken aan de realisatie van je strategie.
  2. Gebruik kernwaarden in de werving en selectie en zorg ervoor dat duidelijk is op welke wijze deze in jouw bedrijf worden geuit.

 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel, Strategie

Gerelateerde artikelen