In een emotionele toestand moet je nooit beslissingen nemen die impact hebben op de toekomst van je bedrijf.
Klinkt logisch?
Helaas is de praktijk weerbarstig.
Zodra emoties oplaaien vergeet je dat er ook zoiets is als een kalme en rationele toestand. Je kunt je niet indenken dat je op een later moment, als je bent gekalmeerd, betere beslissingen neemt.
Het wordt de empathie-kloof genoemd. Het betekent zoveel dat je je in een kalme, koude toestand niet kunt inleven in een emotionele situatie. En andersom, als je je in een hete, emotionele toestand bevindt is een rationele toestand ver van je bed.
In je bedrijf kan dat er toe leiden dat je in crisis, bij slecht nieuws of slechte cijfers schadelijke beslissingen neemt die negatieve impact hebben op de toekomst van je bedrijf.
Die kloof kun je niet voorkomen. Wel kun je je, vanaf nu, van de empathie-kloof bewust zijn en daardoor in een emotionele toestand een beslissing uitstellen of, als dat niet kan, hulp vragen van een rationeel denkende, niet betrokken derde.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.