Iedere ondernemer zou moeten weten wat de missie, visie en waarden van zijn bedrijf zijn. Maar het hebben ervan op zich is waardeloos. Belangrijker is het te weten wat je met die begrippen nu eigenlijk moet doen. En ze dus te gebruiken.
De wolligheid moet er alleen maar even af:
Missie
Letterlijk betekent missie ‘een doeleind dat verwezenlijkt dient te worden’. Het is de beschrijving van waarom jouw bedrijf bestaat, waarom je er ooit mee bent gestart of welke impact je wilt hebben. Dat formuleer je kort en kernachtig, liefst in één zin.
Door structureel die missie te communiceren, kunnen mensen zich met jouw bedrijf identificeren. Zo zorg je voor een sterkere band met klanten, leveranciers, medewerkers en geldschieters.
Visie
Visie betekent letterlijk ‘de manier waarop je ergens naar kijkt en erover oordeelt’. Dat betekent voor jouw bedrijf dat je het toekomstbeeld voor de lange termijn (10 jaar) beschrijft. Ofwel, welke positie neemt je bedrijf op de lange termijn in.
Dat punt op de horizon is de basis voor jouw strategie. Daarin bepaal je wat je de komende drie jaar wel én niet doet om op termijn je visie te realiseren.
Waarden
Waarden zijn beginselen die door een individu als nastrevenswaardig worden gezien. Als jouw medewerkers door jou gewenste, gedeelde waarden hebben, zullen ze consequent handelen, in de geest van jouw missie, visie en strategie, waardoor jij met jouw bedrijf resultaat behaalt.
Je gebruikt dergelijke kernwaarden in je werving en selectie.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.