Niet de gelegenheid, maar rommel maakt de dief!

Jan Frens
23 oktober 2015 in Organisatie, Personeel - Leestijd 2 minuten

Niet de gelegenheid, maar rommel maakt de dief!

In veel bedrijven is het een heel gewoon verschijnsel: vuile vaat in de kantine, rommel op de grond of chaos op bureaus. Vervelend, maar geen topprioriteit. Dat verandert als je weet dat dit soort kleine overtredingen gemakkelijk kunnen leiden tot ander grensoverschrijdend gedrag, en zelfs tot diefstal.

Uit studies blijkt bijvoorbeeld dat de aanwezigheid van graffiti tot gevolg heeft dat mensen sneller rotzooi op de grond gooien in plaats van in een afvalbak. En de aanwezigheid van zwerfvuil vergroot aantoonbaar de diefstalbereidheid van mensen.

Mensen kopiëren onwenselijk gedrag

Als mensen zien dat anderen grenzen overschrijden, zijn ze zelf ook eerder geneigd dat te doen. In jouw bedrijf kan de rommel die door de een bij de papierversnipperaar is achtergelaten er toe leiden dat een ander teveel overuren schrijft.

Achterstallig schilderwerk of vlekken in de vloerbedekking kunnen tot gevolg hebben dat personeel ongewenst surfgedrag gaat vertonen, veiligheidsvoorschriften aan de laars lapt, of er met bedrijfseigendommen vandoor gaat.

Dat komt eenvoudigweg doordat mensen gedrag kopiëren.

Wij houden het hier netjes

Gelukkig wordt goed gedrag óók gekopieerd. Zo heb je uiteraard zelf een belangrijke voorbeeldfunctie. Zorg er wel voor dat anderen expliciet zien dat je het gewenste gedrag vertoont. Dat geeft een sterker signaal dan in afwezigheid van anderen de boel opruimen. Zo kun je bijvoorbeeld ook de tijden waarop wordt schoongemaakt (deels) laten plaatsvinden tijdens kantooruren.

Daar moet je niet te lang mee wachten. Anders kan er een sneeuwbaleffect optreden waarbij de ene overtreding de andere oproept tot het moment dat het opruimen van alleen de kantine niet meer volstaat.

Kijken met andermans ogen

Als het op jouw bedrijf al langere tijd min of meer aan orde en netheid schort, kun je daar ‘blind’ voor zijn geworden. Dat is een logisch gevolg van het feit dat je hersenen nu eenmaal meer aandacht besteden aan dingen die veranderen, dan aan dingen die constant zijn. Zo hoor je na enige tijd het getik van een klok niet meer en raak je eraan gewend om aan een drukke weg te wonen. En na enige tijd zie je dus ook de rommel niet meer.

Om jouw bedrijf onder de loep te nemen moet je er met andere ogen naar kijken. Dat kun je doen door op een voor jou ongewoon tijdstip naar kantoor te gaan, je kunt doen alsof je bezoek van de Koninklijke familie verwacht of je vraagt een buitenstaander om je te wijzen op wat beter kan.

Zo voorkom je diefstal én ander ongewenst gedrag in je bedrijf.

 

Bron: Kees Keizer, et al.: The Spreading of Disorder, Science 322.
The smallBig, Steven Martin, et al., London (2014)


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen