Agressief of assertief

Jan Frens
23 december 2021 in Sales - Leestijd 0.5 minuut

 
 
Veel ondernemers zien het actief benaderen van nieuwe klanten als ongewenst. Dat wijzen ze af uit valse bescheidenheid of angst om als agressief te worden bestempeld. Liever wijden ze zich bijvoorbeeld aan online marketing.
 
Daardoor mis je kansen.
 
Tussen agressiviteit en niets doen zit assertiviteit.
Assertiviteit betekent dat je aandacht vraagt, op een gepast moment. Het is aanwezigheid, zonder de ander te overvleugelen. Helpen keuzes maken in plaats van een beslissing afdwingen.
 
Door assertief te zijn kunnen potentiële klanten jou niet over het hoofd zien en geen keuzes maken zonder kennis te hebben genomen van jouw verhaal, jouw aanbod en jouw voordelen.
 
Er zijn talloze excuses mogelijk om je te verschuilen, maar niet assertief zijn valt slecht te verdedigen.
 
 
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales

Gerelateerde artikelen