Impulsiviteit wordt vaak geassocieerd met ondernemerschap. ADHD ook. Maar in de literatuur daarover wordt in het ‘eerst doen, dan denken’-principe nauwelijks gedifferentieerd.
Als gevestigd ondernemer haal je het niet in je hoofd om impulsieve beslissingen te nemen over situaties die direct de continuïteit van je bedrijf bedreigen. Aannemelijker is dat je dagen hypergefocust op de voors en tegens broedt.
Maar er zijn situaties waarin je wél kunt spreken van impulsief handelen in jouw ondernemerschap. Daarbij vergeet ik voor het gemak de risicoloze situaties, zoals het impulsief kiezen tussen een Italiaans of een Spaans restaurant voor de jaarlijkse personeelsborrel.
1. Constructieve impulsiviteit
Als je jarenlang te maken hebt gehad met moeizame leveranciersrelaties, lastige klanten, complexe liquiditeitsvraagstukken, personeelsproblemen en zo meer, heb je een enorme gestapelde kennis. Daaruit filteren jouw hersenen automatisch het antwoord op een zoveelste vergelijkbaar probleem. Jouw bewuste denken komt daar niet bij aan te pas.
Dat is intuïtie, maar als je dat wel impulsiviteit wilt noemen, dan is die constructief.
2. Destructieve impulsiviteit
Impulsiviteit is wel schadelijk als je je emoties niet onder controle hebt. Als je bang bent voor verlies, in een juridisch gevecht bijvoorbeeld, en te vroeg capituleert. Wanneer je door onzekerheid of uit enthousiasme strategische beslissingen of ideeën deelt met collega-ondernemers. Of als je uit angst voor represailles uit de communicatie gaat met stakeholders.
In die gevallen zijn impulsieve beslissingen een bedreiging voor je bedrijf.
Gelukkig is afwachten en jezelf beheersen met wat hulp te organiseren. Daardoor doe je nog meer dingen goed dan dat je fout doet. En dat zorgt voor meer succes.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.