‘Lang zal ze leven’. Champagne om middernacht. Toespraken tijdens een uitvaart. Het zijn rituelen die we koesteren. En terecht, want rituelen zorgen voor een gevoel van verbondenheid. Ze markeren een begin, einde of hoogtepunt en voegen waarde toe aan het moment.
Rituelen hoeven niet historisch bepaald te zijn, je kunt ze ook maken. Zo ontwikkelt ieder gezin de eigen gebruiken en kun jij er gebruik van maken in je bedrijf. Want door de kracht ervan kun je de houding van je personeel beïnvloeden en een verandering inzetten:
- Om nieuwe medewerkers een thuisgevoel te geven:
Geef hem of haar een set koffiebekers met de eigen naam erop, of organiseer op de eerste werkdag een lunch buitenshuis met het hele team. - Om het klantbelang niet uit het oog te verliezen:
Begin een vergadering standaard met iemand te vragen een kop koffie te halen voor de kartonnen klant die je vervolgens een plaats aan tafel geeft. - Om de nodige rustmomenten voor medewerkers in te voeren:
Loop op een min of meer vast moment van de dag een rondje met een grote bel (of laat iemand lopen) en vraag daarmee iedereen om even de ogen dicht te doen en aan niets of iets anders te denken.
Vraag voor de introductie van een ritueel aan je medewerkers welke ideeën ze daarover hebben, want een ritueel moet gedragen zijn door de groep. Als dat het geval is en het ritueel voor iedereen waarde toevoegt aan het moment, kun je er veel resultaat mee behalen.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.