Je hebt een productieproces. Marketing werkt volgens vastgelegde stappen en financiën met strikte procedures. Dat vind je logisch want dat garandeert de kwaliteit.
Is het dan niet vreemd dat je voor besluitvorming geen proces hebt?
Zou dat, wat jij met grote regelmaat doet en essentieel is voor het voortbestaan van je bedrijf, niet net zo goed moeten worden onderworpen aan een proces? Of denk je dat jouw onderbuik het beter weet?
Om besluitvorming hangt iets magisch. Alsof, zodra je genoeg tijd hebt besteedt aan nadenken en praten, er een antwoord tot je komt.
Ongegrond is een betere omschrijving. Want besluitvorming is onderhevig aan onontkoombare menselijke denkfouten.
Bijvoorbeeld doordat je alleen maar hebt gezocht naar argumenten die je keuze bevestigen, terwijl je informatie ten nadele daarvan hebt genegeerd. Mogelijk heb je inmiddels zoveel tijd en geld in een idee zitten dat je het niet meer kunt wegleggen. Of je wordt verlamd door spijt, omdat je eerder een kans aan je voorbij hebt laten gaan en geen tweede keus wenst te accepteren.
Kortom, besluitvorming verdient aan een proces te worden onderworpen
Als het gaat om strategische keuzes doorloop je de onderstaande stappen; uiteraard in het gezelschap van mensen die jou tegen durven te spreken en met een frisse blik naar je bedrijf kunnen kijken.
- Het inventariseren van factoren die op de problematiek rondom je besluit een rol kunnen spelen. Dat zijn trends en ontwikkelingen in de buitenwereld, maar ook de mogelijkheden en beperkingen van je bedrijf.
- Het benoemen van verschillende scenario’s en oplossingsrichtingen. Tegendraadse denkers zijn daarbij van cruciaal belang.
- Het opstellen van criteria waaraan het besluit moet voldoen. Daar neem je in ieder geval risico’s rondom omzet, winst en/of marge in op. Aan de criteria hang je een wegingsfactor.
- Het beoordelen van de verschillende alternatieven op de gestelde criteria.
Voelt dat koud en analytisch aan? Dat is de bedoeling.
Het is Besluitvorming 2.0. Voor gegarandeerd weloverwogen keuzes.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.