Dom beloven

Jan Frens
6 mei 2021 in Klantgerichtheid, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 0.5 minuut

 
 
Als ondernemer neem je veel verantwoordelijkheid. Soms schiet je daarin door. Daardoor beloof je dingen die van jou niet werden verwacht.
 
Zo kun je een speciale wens voor een klant honoreren en daarbij spontaan beloven dat je de order ook op tijd zult leveren. Of je belooft een personeelslid dat om promotie vraagt, dat dat er volgend jaar zal komen.
 
 

Daardoor neem je teveel verantwoordelijkheid. Je kunt je belofte niet waarmaken en je komt in de problemen. Je kunt het vertrouwen van de ander in jou verliezen, maar ook het vertrouwen in jezelf ondermijnen als je niet aan de door jezelf gecreëerde verwachtingen kunt voldoen.
 
De ander vindt het niet per se fijn dat je veel belooft; het gaat hem of haar erom dat je de vraag serieus neemt en er iets mee doet.
 
 
Direct zeggen dat je het allemaal regelt schept minder vertrouwen dan een genuanceerd antwoord als ‘ik neem het in overweging’.
 
Doe dan ook, als het niet strikt noodzakelijk is, geen beloftes. Wil je inhoudelijk op de vraag ingaan bouw dan een voorbehoud of marge in.
 
Als je te zijner tijd levert zonder dat je daarover verwachtingen hebt gecreëerd ben je een held.
 
 
Wie is er nou slim.
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen