Je zou denken dat je strategische beslissingen goed overdenkt. Maar helaas is ons brein daar niet op ingesteld. Strategische beslissingen neem je in essentie net zo makkelijk als de keuze voor iets simpels als een nieuwe muis.
We hebben namelijk de neiging om een keuze te omarmen zodra we daarbij een positief gevoel hebben. En dan stoppen we met het onderzoeken van alternatieven.
Vervolgens zorgt ons brein ervoor dat we structureel worden bevestigd dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Ons brein filtert beschikbare informatie. We laten alleen die informatie toe die de gemaakte keuze onderstreept.
Je hebt een tunnelvisie ontwikkeld.
Geplaatst voor een strategisch vraagstuk vergelijk je daarom bij voorkeur naast jouw voorkeursoplossing, minimaal twee alternatieven. Opdat je je opties objectief beoordeelt, houd je deze aan tegen voor jou relevante criteria.
Vertrouw daarbij niet op je hoofd, maar maak gebruik van een matrix waarin je de verschillende alternatieven kunt afzetten tegen meerdere criteria.
Zo voorkom je strategische missers.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.