Je bent gewend te reageren op wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat en koers houden zijn je belangrijkste taken.
Daarvoor heb je net als in een auto, een rem en gaspedaal tot je beschikking en je kunt schakelen.
Stel dat er verderop je route slecht weer wordt verwacht. Je trapt dan niet onmiddellijk op de rem. Misschien denk je aan omrijden, maar voorlopig is niet duidelijk waar en wanneer de bui valt. Ook stop je niet. Je auto doet het immers goed en je wilt op je bestemming aankomen. En omdat nog niet duidelijk is of je later aankomt hoef je niemand in te lichten.
Hoogstens informeer je je medepassagiers, want die hebben hetzelfde bericht gehoord. Maar meer zeggen dan dat niet duidelijk is waar en wanneer de bui valt is niet nodig. Met andere woorden, je houdt koers en denkt intussen na over alternatieven.
Terug naar jouw bedrijf. Er doet zich een crisis voor in de markt. Voor veel ondernemers geldt dat ze niet precies weten wat dat voor hen betekent. Verlammen en stilstaan is geen optie. Je koers verleggen is niet nodig.
Reageren op de buitenwereld deed je altijd al en dat is precies wat je nu dus ook doet. Twijfelen over je koers doe je pas als bewezen is dat die niet meer levensvatbaar is.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.