Als er een recessie dreigt en je omzet terugloopt moet je schakelen. Je kunt niet langer rekenen op klanten die zomaar binnen komen lopen en waarvoor je de order alleen nog maar hoeft in te koppen. Je moet proactief worden.
Je kunt genoeg redenen hebben om dat uit te stellen:
- Ik kan mensen nu niet fysiek ontmoeten.
- Ik denk dat klanten wel wat anders aan hun hoofd hebben.
- Ik weet niet hoe ik moet werken met alternatieve communicatievormen.
- Ik vind dat marketing leads moet genereren.
- Ik weet niet hoe ik zo’n gesprek moet inrichten.
- Ik denk dat bedrijven nu niet meer willen investeren.
- Ik weet niet wie ik moet benaderen.
Maar het zijn minimaal zoveel redenen om juist nu in te zetten op je verkoop.
- Als jij het niet druk hebt is er een grote kans dat de persoon die je wilt benaderen het ook niet druk heeft.
- Veel bedrijven doen hun verkoop al heel lang zonder fysiek contact (bijvoorbeeld in internationale handel waar verkooporders veel op deze wijze worden afgesloten).
- Verkopers die zich vervelen zijn slecht voor het bedrijf.
- Klanten worden geïnspireerd als je hen benadert omdat je daardoor uitgaat van de continuïteit van de klant.
- Er is een heel pakket van financiële steun door overheden ter beschikking gesteld zodat bedrijven door kunnen. Daar hoort investeren bij.
- Voor de invoering van jouw product of dienst is nu veel tijd.
- Als vraag wegvalt is het de taak van een verkoper om een alternatieve werkwijze te onderzoeken.
- Er is niets wat je niet kunt leren.
Dat is hard werken en vraagt aanpassingsvermogen. Maar stilzitten is geen optie. Treuren om verlies is een logische eerste reactie, maar snel daarna moet je ervoor zorgen dat er omzet bijkomt.
Dus alle ballen op verkoop.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.
Alle artikelen in de categorie:
Organisatie, Sales