Er bestaan misverstanden over marketing. Dat marketing alleen over online gaat bijvoorbeeld of dat je marketing voor jezelf doet, zodat je weet wie er op je website is geweest.
Maar marketing doe je voor je klant of nog-niet-klant. Bij alles wat je doet om de verkoop te bevorderen – want dat is marketing – sluit je aan bij zijn behoefte. Dat vraagt heel wat anders dan een nieuwsbrief of een wervende post op social media.
Push niet langer; ga geven
Jouw klant zit niet te wachten op opdringende marketing. Die wordt dagelijks bestookt door legio bedrijven en is informatiemoe. Jouw klant beslist zelf wel of en wanneer hij zich bij jou meldt. Wat jij kunt doen is de weg daarnaartoe plaveien:
-
- Je stuurt hem via e-mail informatie waar hij in zijn werk en, wellicht maar niet noodzakelijk, in het gebruik van jouw product iets aan heeft.
- Op social media breng je nieuws dat hem inspireert.
- Op je website breng je informatie die je klant in de breedste zin des woords helpt (dus niet alleen productgericht).
- Je stuurt hem een kaartje of een kadootje als je hem blij wilt maken.
- Je bekijkt of je hem in de al bestaande contactmomenten kunt helpen (niet bestoken) met informatie over jouw productportfolio.
- En dat doe je allemaal met liefde. Zonder eigenbelang. Dat voelt je klant.
Vergeet de statistieken van Analytics, Facebook of Mailchimp. Het is niet relevant hoeveel procent jouw nieuwsbrief heeft geopend.
Wat telt is het mailtje van een klant die zegt dat hij waardeert wat je voor hem doet.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.